Unelmista totta – haastattelussa Stefan Astakhov
14.2.2023
21-vuotias baritoni Stefan Astakhov valloitti helsinkiläisyleisön äänellään ja esitystaidoillaan vuoden 2019 Mirjam Helin -kilpailussa ja hänestä tuli yksi kilpailun nuorimmista voittajista. Syksystä 2022 lähtien Astakhov on ollut kiinnitettynä Wienin valtionoopperaan kaksivuotisen oopperastudion jälkeen.
Astakhov muistelee vuoden 2019 kilpailua lämmöllä, mutta nauraa: “Se oli pelottava kokemus! Kaikki muut olivat viisi tai kuusi vuotta vanhempia, ja ohjelmisto oli todella vaativa. Etenkin välikilpailussa, missä yleisön huomio täytyy pitää 20 minuutin ajan. En tiennyt itse kilpailusta paljoakaan etukäteen: ainoastaan, että se pidettiin viiden vuoden välein. Olin myös kuunnellut kilpailun vuonna 2009 voittaneen upean Julia Lezhnevan taltiointeja.”
Astakhovin mielestä kilpailuun valmistautuminen ja osallistuminen olivat antoisia kokemuksia. “Siinä pääsee kehittämään uusia tulkintoja ja vahvistuu taiteilijana. Näkee mihin pystyy ja voi kokeilla rajojaan. Striimaus tuo kilpailutilanteeseen tietysti lisäjännitettä – on riittävän pelottavaa laulaa näyttämöllä ja olla pimeydessä istuvien ihmisten arvostelun kohteena, mutta ruudulta erottaa jokaisen rypyn. Sitä on vain paras olla ajattelematta. Pitää laulaa itse musiikille, uppoutua siihen ja välittää musiikin sanomaa.”
Mirjam Helin -kilpailussa osallistujilla on suuri vapaus ohjelmiston suhteen. Valmistellessaan välikilpailun ohjelmistoaan Astakhov päätti etsiä mielenkiintoista ja yleisön yllättävää kokonaisuutta sen sijaan, että olisi keskittynyt yksittäisiin kappaleisiin. “Valitsin eri tyylisiä ja eri aikakausien kehtolauluja kuudella kielellä. Kehtolaulujen odotetaan olevan herkkiä ja tyynnyttäviä, mutta ajatellaan vaikka Musorgskin kappaletta – se muistuttaa Schubertin Erlkönigiä, täynnä kuolemaa, ja vaikutelma on kaikkea muuta kuin tyyni.”
”Kyse on valinnoista”
Astakhovin perhe on useammassa sukupolvessa musikaalinen. Perhe on hänelle edelleen tärkeä taustatuki, etenkin isä, basso Roman Astakhov. “Lähettelemme toisillemme tallenteita ja juttelemme työstä, vaikka nykyään asumme eri maissa.”
Astakhovin mielestä nykypäivän nuorilla laulajilla on mahdollisuus tehdä omia valintojaan sen sijaan, että olisi pakko valita joko uran tai perheen välillä. “On jännittävää laulaa ja rakentaa uraa, mutta ikävää olla erossa rakkaistaan. Mutta uskon, että nämä voi yhdistää: kyse on siitä, miten pystyy raivaamaan tilaa molemmille. ”
Uralla eteenpäin
Wienissä Astakhov on kerännyt kokemusta ja ura etenee. Joulukuussa 2022 Astakhov lauloi Wagnerin Nürnbergin mestarilaulajissa ja odotti innolla sekä joululoman viettoa perheen parissa että Schaunardin roolia Puccinin La bohémessa Franco Zeffirellin ohjauksessa. Uusi vuosi alkoi kuitenkin yllätyksellisesti, kun Astakhov hyppäsikin ensin Rossinin Sevillan parturin Figaroksi ja lauloi kaikissa viidessä alkuvuoden esityksessä.
Astakhoville kyse oli pitkään vaalitun unelman toteutumisesta. Kesällä 2022 hän lauloi Sevillan parturin lyhennetyssä, lapsikatsojille tarkoitetussa versiossa. “Yleisesti ottaen en halua vielä laulaa mitään liian dramaattista, joka saisi minut yrittämään liikaa ja väsyttäisi ääntäni. Nyt haen lyyrisiä baritonirooleja kuten La bohèmen Marcello tai Schaunard, tai Gounod’n Faustin Valentin. Mutta tietysti unelmoin suurista näyttämöistä. Wienin oopperastudio oli hieno kokemus – Michael Kraus auttoi minua kasvamaan laulajana. Ja nyt pääsen työskentelemään niin monien upeiden ihmisten kanssa, uskomattomien kapellimestareiden ja ohjaajien!”
La bohéme on toinen pitkäaikainen unelma. Osa oopperaproduktion viehätystä on puvuissa: nimilapuista näkee, ketkä tunnetut laulajat ovat käyttäneet niitä aiemmin. ”La bohème on lisäksi niin upeasti rakennettu taideteos: yhtään palasta ei puutu – paitsi tietysti se kuuluisa puuttuva näytös.” (Uteliaat voivat kurkistaa lisätietoa Wikipediasta. )
Astakhov rohkaisee nuoria laulajia asettamaan itsensä koetteelle ja ilmoittautumaan kilpailuihin. “Älä hukkaa tätä mahdollisuutta! Roolittajat ja muut ammattilaiset seuraavat Mirjam Helin -kilpailua tiiviisti, vaikka eivät olisikaan itse paikan päällä. Kilpailu on julkinen näytön paikka ja mainio tilaisuus osoittaa taitonsa koko maailmalle.”
Stefan Astakhov Wienin valtionoopperan sivustolla
Stefan Astakhov – Largo al factotum (Sevillan parturi) YouTubessa