”Kyse on arvonannosta” – haastattelussa Johanna Wallroth
12.5.2023
Ruotsalaissopraano Johanna Wallroth voitti Mirjam Helin -kilpailun vuonna 2019 “mukaansatempaavalla, älykkäällä ja tarkalla esityksellään” (Bachtrack). Kilpailun jälkeen hän vietti kaksi kautta Wienin valtionoopperan oopperastudiossa ja sai Birgit Nilsson -stipendin vuonna 2021. Nyt Wallroth on palannut Tukholmaan ja elää kiireistä aikaa.
“Tämä on ensimmäinen kauteni freelancerina. Asun taas kotikaupungissani Tukholmassa ja kalenterini on täynnä. Eräänlainen unelmien täyttymys siis”, toteaa Wallroth hyvillä mielin. Wallroth nauttii päästessään takaisin esiintymislavoille pandemian jälkeen.
Wallroth on Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kauden 2022/23 klassisen musiikin residenssitaiteilija. Ensimmäinen residenssitaiteilija oli edelliskauden viulisti Johan Dalene. Wallroth on mukana useissa orkesterin konserteissa: ohjelmistossa on mm. Bergin Seitsemän varhaista laulua Daniel Hardingin johdolla, Mozartin aarioita Martin Fröstin johdolla sekä Schubertin Messu Es-duuri Andràs Schiffin johdolla.
Ruotsin radio seuraa Wallrothia myös muiden orkestereiden esityksissä – ja niitä Wallrothilla riittää. Loppuvuodesta 2022 Wallroth teki joulukiertueen Euroopassa Amsterdam Sinfoniettan ja Håkan Hardenbergerin kanssa. Uutenavuotena hän lauloi Beethovenin 9. sinfoniassa Berliinin radion sinfoniaorkesterin kanssa Vladimir Jurowskin and Natalia Ponomarchukin johdolla. Tänä keväänä Wallrothin ohjelmistossa on ollut Pergolesin Stabat Mater ja Mozartin Kruunajaismessu Wiener Akademie -orkesterin ja Martin Haselböckin kanssa Wienin Musikvereinissa.
“Kyse on arvonannosta”
Kun Wallroth sai tietää Mirjam Helin -kilpailusta, hän opiskeli vielä Wienin musiikkiyliopistossa. “Muistan lukeneeni kilpailusta netissä ja päätin yrittää”, muistelee Wallroth. “Siitä tulikin hauskaa: oli todella hyödyllistä jo täyttää hakemusta ja koota ohjelmistoa, koska se on niin monimuotoinen. Osallistujalla on aito tilaisuus tehdä valintoja ja suunnitella, ottaa taiteellista vastuuta. Samalla tulee hyvä sekoitus eri sävyjä, sekä omia heikkouksia että vahvuuksia. Opiskelijana tottuu lähinnä ottamaan vastaan opettajan ehdotuksia, mutta tätä kilpailua varten täytyy itse hahmottaa kokonaisuus.”
Wallroth kannustaa tulevia kilpailijoita pohtimaan ohjelmistoaan tarkoin. “Pelkän ohjelmiston perusteella voi periaatteessa voittaa tai hävitä. Mutta itse kilpailun aikana en kokenut paineita, koska kaikki oli niin sujuvaa ja hyvin järjestettyä. Joissain kilpailuissa sitä lähinnä istuu ja odottaa. Mirjam Helin -kilpailussa oli toisin: laulajilla on harjoitustila, ja päiväohjelmaa pystyy suunnittelemaan etukäteen. On myös huomattava etu, että kilpailijalle järjestetään kaikki valmiiksi, lounaasta päivärahoihin.”
Wallroth korostaa, että erityisen merkittävää Mirjam Helin -kilpailussa oli tulla kohdelluksi taiteilijana eikä opiskelijana. “Kyse on arvonannosta, ja siitä että pääsee esiintymään fantastisten orkesterin ja pianistien kanssa.”
Kilpailun aikana Wallroth myös kuunteli paljon muiden kilpailijoiden esityksiä. “On kiinnostavaa ja antoisaa nähdä mihin itse asettuu — ja mistä pitää ja mistä ei pidä, esimerkiksi tekniikan suhteen. Kilpailusuoritus ei myöskään ikinä ole pelkkä koe-esiintyminen, koska mukana on aina oikea yleisö. Laulaja pääsee näyttämään teknisiä taitojaan, ja jokaisen vaiheen jälkeen on tilaisuus keskustella rauhassa tuomariston kanssa. Korkealaatuinen tallenne on myös erinomainen lisä, siitä on iloa jälkeenpäin.”
Kilpailut voivat tuntua uuvuttavilta, sanoo Wallroth. “Olemme kaikki erilaisia. Mutta ainakin tapaa ihmisiä ja oppii paljon. Itselleni Mirjam Helin -kilpailuun osallistuminen oli mullistava kokemus. Joku kuuli lauluani paikan päällä, sana kulki – ja eipä aikaakaan, kun aloin saada tarjouksia maailmanluokan orkestereilta ja kapellimestareilta.” Myös Wallrothin nykyinen agentti löysi hänet kilpailun ansiosta.
Sophie, Anne, Violetta?
Entä tulevaisuus? Millaisia haaveita Wallrothilla on?
“Jo opiskeluaikana sain kokeilla muutamia suosikkirooleja, kuten Figaron häiden Susannaa. Lähitulevaisuudessa toivon pääseväni esittämään lisää suosikkejani, kuten Stravinskyn Hulttion tien Anne Trulovea ja Straussin Ruusuritarin Sophieta”, sanoo Wallroth. “Vaikka tällä kaudella laulankin enimmäkseen konserteissa, haluaisin kovasti päästä tekemään enemmän oopperaa. Jonakin päivänä, sitten kun olen sillä tasolla, unelmoin laulavani Violettan osan La Traviatassa tai Mimin La bohèmessa. Tätä odotan.”
Niin odottaa yleisökin.