Miltä näyttää liedin tulevaisuus? – haastattelussa Keval Shah

26.3.2024

Helsinkiin kotiutunut pianisti Keval Shah opastaa Sibelius-Akatemialla nuoria muusikoita monipuoliseen käsitykseen lied-musiikista ja nauttii Suomen kamarimusiikkikentästä. Pian hän on myös yksi Kansainvälisen Mirjam Helin -kilpailun tuomareista. ”Kilpailut ovat mahtavia kohtaamispaikkoja. Toivon, että minunkin mielikuvitustani laajennetaan uusilla laulu- ja esiintymistavoilla”, hän sanoo.

Vielä joitakin vuosia sitten Keval Shah tuskin olisi osannut kuvitella tätä vaihtoehtoa: keskeltä brittiläistä lied-kenttää hän on päätynyt lehtoriksi Sibelius-Akatemiaan ja on kovaa vauhtia uppoamassa syvälle suomalaiseen musiikkielämään. Eikä hän tällä hetkellä voisi toivoa parempaa tilannetta.

”Suomessa ollessani olen löytänyt kuka todella olen. Nyt tiedän mitä haluan ja mitkä ovat taiteelliset kiinnekohtani, ja se on todella hyvä tunne. Se olisi voinut sattua jossain muuallakin, mutta nyt olen täällä, ja tämä on parhaita asioita mitä minulle on tapahtunut!” pianisti kertoo innoissaan. Istumme Sibelius-Akatemian R-talon kahvilassa. Kesäkuun alussa viereisessä konserttisalissa käydään Kansainvälisen Mirjam Helin -laulukilpailun alku- ja välierät, ja Keval Shah istuu silloin tuomaristossa, ensimmäisenä ei-laulajana kilpailun historiassa.

Liedin määritelmää laajentamassa

Kun Shah nimitettiin Sibelius-Akatemian uudeksi liedmusiikin lehtoriksi, hän oli vain 25-vuotias mutta niittänyt jo kosolti mainetta lied-pianistina Iso-Britanniassa ja Manner-Euroopassa. Nyt, viisi vuotta myöhemmin, hän on tuonut Sibelius-Akatemian lied-musiikin opetukseen uusia virikkeitä ja hyödyntänyt kansainvälisiä verkostojaan oppilaitoksen vierailijaohjelman puitteissa.

”On upea prosessi opettaa sellaisia nuoria, jotka eivät ehkä vielä tunne liediä niin paljon. Voin avata heille uusia näkymiä ja auttaa heitä löytämään oman taiteellisen visionsa”, hän kuvailee. ”En kerro heille miten heidän pitäisi tulkita, vaan autan heitä oivaltamaan keitä he ovat ja tuomaan sitä musisointiinsa.”

Shah uskoo, että lied-kulttuuria on mahdollista laajentaa samalla kun sen perinteistä ohjelmistoa vaalitaan. Intialaistaustaisesta perheestä tuleva brittipianisti on tilannut uutta laulumusiikkia esimerkiksi sanskriitin ja punjabinkielisiin teksteihin säveltäjiltä, joiden juuret ovat Euroopan ulkopuolella. Hän kuratoi Sibelius-Akatemian Soiva kieli -laulumusiikkikonsertteja ja kannustaa opiskelijoitaan tuomaan ohjelmistoonsa sellaistakin musiikkia, jota ei ehkä miellettäisi liediksi.

”Tällä hetkellä eräs luokallani aloittanut duo kirjoittaa ja säveltää omia laulujaan sekä tuo konsertteihin tuntemattomia suomalaisia säveltäviä naisia”, hän hehkuttaa. ”Kun teimme opiskelijoiden kanssa konsertillisen uutta laulumusiikkia Musica nova Helsinki -festivaalille vuosi sitten, opiskelijat ottivat haasteen täysillä vastaan ja yleisö oli todella innoissaan. Tätä on liedin tulevaisuus, ja se kulkee käsi kädessä vanhan ohjelmiston kanssa – kyseessä ei ole joko-tai-asetelma.”

Monipuolisia esimerkkejä lied-kulttuurista ja raikkaita tulkintoja klassikoista Shah toivoo kuulevansa myös Mirjam Helin -kilpailussa. Hän on aiemmin toiminut kilpailupianistina Lontoon Wigmore Hallin laulukilpailussa ja odottaa mielenkiinnolla tuomarointitehtävää, etenkin välikilpailua, jossa kilpailijat tarjoavat lied-resitaalin pienoiskoossa. 

”Mukana on kilpailijoita niin monesta eri maasta, että toivoisin kuulevani musiikkia heidän omilla kielillään ja heidän musiikkikulttuureistaan. Kilpailut ovat mahtavia kohtaamispaikkoja. Toivon että minunkin mielikuvitustani laajennetaan uusilla laulu- ja esiintymistavoilla.”

Tilaa kohdata vaikeita kysymyksiä

Keval Shah on otettu siitä, että hetimmiten Suomeen asetuttuaan hän sai tehdä yhteistyötä Anu Komsin ja Karita Mattilan kaltaisten laulajien kanssa sekä ehti haastatella Kaija Saariahoa radio-ohjelmaan BBC:lle. Mattilan kanssa Shah myös piti Wigmore Hallissa hiljattain mestarikurssin, johon valittiin joukko suomalaisia opiskelijoita.

Suomessa Shah sekä esiintyy kotimaisten laulajien kanssa että tuo konserttisarjoihin omia kontaktejaan. Baritoni Theodore Plattin ja sopraano Anna El-Khashemin kanssa Shah konsertoi vastikään Helsinki Seriös -konserttisarjassa, jonka taiteellisessa suunnittelussa on tällä hetkellä myös mukana. Elokuussa Luosto Soi! -festivaalilla hän esittää uutta laulumusiikkia Theresa Pilslin kanssa.

”Nuorelle lied-sukupolvelle on tyypillistä, että tehdään yhteistyötä monien ihmisten, ei vain sen tutuimman lied-partnerin kanssa”, hän kertoo. ”On hirveän jännittävää alkaa työskennellä uuden ihmisen kanssa. Esimerkiksi tammikuussa tein resitaalin Klassinen Hietsu -sarjassa sopraano Erika Baikoffin kanssa, jonka olin tavannut vain kerran aiemmin. Ensimmäinen puoli minuuttia lavalla uuden laulajan kanssa voi olla aivan taianomainen, kun löydämme toistemme lavapersoonat yleisön edessä reaaliajassa!”

Pianistin on Shah’n mukaan oltava mukautumiskykyinen kameleontti mutta samalla tinkimätön omissa taiteellisissa näkemyksissään.

”Omaa taiteellista olemustaan ei saa uhrata, mutta samalla on oltava hyvin avoin. Pianisti ei ole jukeboksi tai karaokekone. Liedissä on kyse kahdesta ihmisestä, jotka tutkailevat yhdessä runoutta ja sointeja.”

Sama avoimuus koskee yleisön kanssa kommunikointia. Shah näkee, että hektisessä, yhä enemmän julkiseksi valuvassa nykyajassa lied-musiikin intiimiys ja välittömyys on ainutlaatuista.

”Haluan toimia taiteilijana tässä maailmassa, luoda tilan, jossa yleisö voi pohtia vaikeitakin kysymyksiä. Lied voi tarjota tähän suoran keinon tekstin ja musiikin kautta.”

Kaikki irti synergioista

Keval Shah konsertoi säännöllisesti Iso-Britanniassa, mutta on vankasti kotiutunut Helsinkiin.

”Helsinki on todella vilkas musiikkikaupunki, ja Suomen festivaalikenttä on ihmeellinen”, hän sanoo. ”Britanniassa instituutiot ovat niin vanhoja, että niillä on ollut aikaa kankeutua, mutta täällä on upeaa kokeilemisen intoa, joka on laajentanut minunkin näköalojani.”

Shah tuntee, että suomalainen ilmapiiri on auttanut häntä tulemaan uteliaammaksi ja avoimemmaksi. Hän on kiitollinen saamastaan luottamuksesta ja vapaudesta etsiä omia näkemyksiään. Pienessä maassa kulttuurielämän perhemäisyys on sekä vahvuus että haaste. Keval Shah on omalta osaltaan halunnut hyödyntää asemaansa tulokkaana ja tuoda uusia vaikutteita. Opettaessaan hän kokee ylellisyydeksi, että kaikki musiikkitoimijat sijaitsevat lähellä toisiaan, Musiikkitalolla jopa saman katon alla. Tätä hän toivoisi hyödynnettävän vieläkin paremmin.

”Haluan, että opiskelijani verkostoituvat rohkeasti ja uskaltavat olla taiteilijoita jo nyt, eivät vasta valmistuttuaan. Lontoossa kestää aina puolitoista tuntia päästä toiseen paikkaan, mutta täällä kaikki on lähellä. Vaikeinta on kävellä jäisillä kaduilla!”

Teksti: Auli Särkiö-Pitkänen
Kuva: Gerard Collett

Pysy nuotissa - tilaa uutiskirjeemme!

Tilaa

Siirry takaisin sivun alkuun