Ben Heppner tuomaroi Helin-kilpailussa jo toista kertaa

28.5.2019

Ennen jännittävää finaalia ovat vuorossa Mirjam Helin -laulukilpailun perinteikkäät mestarikurssit, joissa kilpailutuomariston jäsenet jakavat kokemustaan alkukilpailun jälkeen karsiutuneille kilpailijoille. Tässä tunnelmia Ben Heppnerin mestarikurssilta maanantailta.

Ben Heppner opastamassa Henri Tikkasta mestarikurssilla. Pianistina toimi Kristian Attila.

Suuri kanadalaistenori ei voinut olla heti kättelyssä kommentoimatta Suomen edellisiltaista jääkiekon mm-kultaa – Leijonat kun olivat kaataneet finaalissa vaahteranlehtipaidat. Ben Heppner oli valikonut oppilaikseen baritoni Henri Tikkasen sekä tenori Jaewon Jungin.

”Kuuntelen itse eniten ääniä, joissa on oopperallista suuntaa ja kaarrosta. Sellaisia laulajia varmaan valitsen kurssilleni”, Heppner kommentoi muutama päivä aiemmin.

Avoimet mestarikurssit ovat laulunopiskelijoille arvokkaita oppimistilaisuuksia ja muulle yleisölle kiinnostavia kurkistusikkunoita siihen, mitä laulajan ”sisällä” tapahtuu. Muhkeaäänistä Henri Tikkasta Heppner valmensi korkeiden äänien laulamisessa Korngoldin Die Tote Stadt -oopperan ”Mein Sehnen, mein Wähnen” -aariassa. Hän ohjeisti, miten ylä-äänet saisi kytkettyä yhteen linjaan keskialueen kanssa.

Metallikkaan tenoriäänen omaava Jaewon Jung sai legendaarisen Wagner-uran tehneeltä sankaritenorilta opastusta nimenomaan Wagnerissa, kun työn alla oli Lohengrinin aaria ”In fernem Land”. Vokaalivärien ja ylä-äänten muodon lisäksi Heppner evästi Jungia tulkitsemisessa: aaria, jossa Lohengrin paljastaa identiteettinsä, on kuin salaperäinen satu, johon pitää saada tarinankerronnan lumousta.

”Kuin hopeatrumpetti, ei pasuuna”, Heppner toisteli hakien tenorin ääneen vaaleampaa ja kapeampaa klangia.

Mestarikurssit jatkuvat tänään tiistaina klo 15–18 Musiikkitalon Camerata-salissa. Deborah PolaskinOlaf Bärin ja Vesselina Kasarovan oppilaina ovat Virva PuumalaJessica ElevantYeseul Choi sekä Sarah Seunghwa Chae.

Nykylaulajalta vaaditaan monipuolisuutta

Ben Heppner on nyt toista kertaa peräkkäin Mirjam Helin -tuomaristossa. Viimeisen viiden vuoden aikana hänelle on karttunut kokemusta kilpailutuomarina olemisessa.

”Olen oppinut kuuntelemaan toisin korvin, pikemminkin potentiaalia kuin täysin valmista ja ammattimaisesti kiillotettua ääntä”, hän kertoo.

Kilpailun taso on tehnyt häneen vaikutuksen.

”Monet näistä nuorista ovat paljon pidemmällä kuin mitä itse olin heidän iässään. Mieletöntä kuinka valmistautuneita ja varmoja he ovat!”

Heppner tuumii, että nykyään laulajiin kohdistuu enemmän painetta. Itseään on markkinoitava hellittämättä, ja toimeentulomahdollisuuksia on vähemmän. Sen sijaan laulukilpailujen määrän Heppner huomaa kasvaneen.

”Ja siksi olen täällä! Me tarvitsemme kansainvälisiä kilpailuja, jotta voimme tuoda esiin nämä upeat lahjakkuudet.”

Mirjam Helin -kilpailussa Heppner on innoissaan siitä, että kilpailu vaatii laajaa osaamista.

”Nykyään täytyy olla monipuolinen, joten olen iloinen, että täällä pitää osata paljon.”

Vajaasta viidestäkymmenestä kilpailijasta enää kahdeksan finalistia on jäljellä. Heppner kehottaa nuoria laulajia olemaan lannistumatta.

”Elämä ei pääty jos ei voita! Muita mahdollisuuksia on yhä paljon. Pitää oppia sietämään pettymyksiä, vaikka nuorena se tuntuukin pahalta, kun on niin paljon unelmia.”

Teksti: Auli Särkiö-Pitkänen
Kuva: Heikki Tuuli

Pysy nuotissa - tilaa uutiskirjeemme!

Tilaa

Siirry takaisin sivun alkuun