Baritoni opiskeli suomea ja syventyi wieniläiseen liediin

Mirjam Helin -laulukilpailu on edennyt nyt jännittävään välikilpailuvaiheeseen, jossa laulajille tarjoutuu mahdollisuus paneutua johonkin laajempaan yksinlaulukokonaisuuteen. Baritoni Stefan Hadžić keskittyi Mahlerin liedeihin ja lauloi suomalaisena kappaleenaan Merikantoa.

Stefan Hadzic haastattelukuva

Stefan Hadžić (s. 1989) haluaa lähettää kiitokset ja terveiset opiskelutoverilleen Wienissä. ”Suomalaissopraano Sanna Matinniemi oli todella avulias ja kannustava ja kävi kanssani läpi suomen kieltä Merikannon Myrskylintua varten”, serbialaisbaritoni kertoo. ”Kieli hermostutti minua. Otin sen kuitenkin positiivisena haasteena ja halusinkin valita jotain kansainvälisesti tuntemattomampaa musiikkia.”                

Mahlerin liedit Friedrich Rückertin runoihin koskettavat Hadžićia voimakkaasti. ”Löydän oman itseni niistä, kuten koko välikilpailun ohjelmasta. Jokainen Mahlerin lauluista on upea, ja Um Mitternachtin hienossa lopussa pääsee jättämään kaikki huolensa antautuen Jumalan – tai jonkin korkeamman voiman – varaan.”

Hadžić on helpottunut myös aikataulullisista syistä. Hänen nimittäin täytyi käydä perjantaina Puolassa harjoittelemassa konserttiin, jonka hän palaa laulamaan sunnuntaina. ”Olen todella onnellinen siitä, että aikataulu järjestyi – ehdin lentää Berliiniin jatkaen siitä bussilla Puolaan. Minulla oli kyllä onnea esiintymisjärjestyksen suhteen.”

Alun perin baritoni tähtäsi pianistin uralle. Hadžić on soittanut pikkulapsesta saakka ja opiskeli pianonsoittoa vuosina 2007-2011 Belgradin yliopistossa. ”Lukion musiikinopettajani kuuli kuitenkin sattumalta minun kailottavan jotain ja sanoi, että laulua kannattaisi kokeilla.” Hadžićin mukaan pianistin taustasta on hänelle valtavasti hyötyä. ”Kun on opetellut pianokonserton, oopperaroolikaan ei tunnu aivan niin jättimäiseltä projektilta.”

Wienissä Hadžić opiskelee Musiikkiyliopiston maisteriohjelmassa muun muassa lied-spesialisti Florian Boeschin johdolla. ”Itävallassa todella panostetaan kulttuuriin, ja nuoret saavat mahdollisuuksia. Vaikutteiden virta on yhdessä maailman oopperapääkaupungeista aivan toisenlainen kuin Belgradissa, jossa toki on myös erinomaisia opettajia.”

Text: Justus Pitkänen Image: Heikki Tuuli