Dame Kiri Te Kanawa oli Mirjam Helin -laulukilpailun Singer’s studion vieras

Keskiviikkoiltapäivänä Musiikkitalon Camerata-salissa vallitsi lämmin ja välitön tunnelma, jollainen parhaimmillaan syntyy suuren taiteilijan ollessa läsnä. Osana Mirjam Helin -laulukilpailua järjestettiin Singer’s studio – kilpailun versio Inside the Actors Studiosta – jossa tuomariston jäsen Dame Kiri Te Kanawa kertoi laulajan urasta ja vastasi kilpailijoiden kysymyksiin.

Te Kanawa
Kiri Te Kanawa Mirjam Helin -kilpailun Singers' Studiossa

Uusiseelantilaisen laulajakuuluisuuden ihailijat, laulunopiskelijat sekä Mirjam Helin -kilpailun osallistujat jakoivat Te Kanawan ja haastattelija Pekka Hakon kanssa rennon ilmapiirin. Te Kanawa kertoi esimerkiksi koiristaan, jotka aiheuttavat huolia telmiessään laulajan kotona Englannissa. Hako totesi koirien kamppailun muistuttavan aivan oopperalibrettoa – Te Kanawa lisäsi: ”Koirani ovat kotoisin Glyndebournesta.”

Uhrauksia, oikeita opettajia ja turvallisuutta

Te Kanawa korosti uransa vaatineen kaiken muun uhraamista musiikille. Vaikka hyvä laulaja voi joskus pärjätä huononkin opettajan kanssa, nuoren laulajan olisi syytä löytää ympärilleen oikeat henkilöt. ”Minulla oli urani alussa muutamia hutivalintoja, mutta sen jälkeen opettajani pysyi samana 30 vuoden ajan”, Te Kanawa kertoi. ”Unkarilaisen Vera Rózsan kanssa ratkaisimme kaikki laululliset ongelmat, joita kohtasin. Nuori laulaja tarvitsee henkilöitä, jotka rakastavat ja kunnioittavat ja huolehtivat hänestä – ei ihmisiä, jotka sanovat kaikkeen kyllä.”

Uransa jälkeen Te Kanawa on perustanut nimeään kantavan säätiön, joka auttaa uusiseelantilaisia laulajia ja muusikoita etenemään urallaan. ”Säätiöni on auttanut nyt satakuntaa laulajaa. He valitsevat itse koulunsa ja reittinsä, ja vain harvoin kerron heille: tuo ei ole järkevää. Autamme laulajia myös asioiden mennessä pieleen.” Omalta uraltaan Te Kanawa nostaa erityiseen asemaan Sir George Soltin ja Luciano Pavarottin kanssa levyttämänsä Verdin Otellon (1991). ”Pavarotti levytti sen vain kerran – ja Solti edesmeni joitain vuosia myöhemmin.”     

Negatiiviseen itsekritiikkiin laulajalla ei Te Kanawan mielestä ole juuri varaa. ”Ei voi epäillä silloinkaan, kun asiat tuntuvat menevän väärin.” Kilpailuohjelmistoon kannattaisi puolestaan valita repertuaaria, jonka esittämiseen näyttämöllä olisi heti valmis, mikäli agentuuri tai oopperatalo tarvitsee jonkun. ”Nuorella laulajalla täytyy olla paloa ja turvallinen ympäristö. Täytyy tietää missä oma ääni on kauneimmillaan ja tähdätä vähitellen siihen suuntaan. On kyse samasta kuin golfissa: valmistautuvasta etenemisestä.”

Teksti: Justus Pitkänen