Varjoraati puhui laulamisesta ihmisten kielellä

Vuoden 2013 Paulon kansainvälisessä sellokilpailussa koettiin Arto Noraksen ideoima kiinnostava uutuus: nuorista sellisteistä muodostettu varjoraati toimi tuomariston rinnalla ja kannusti blogillaan yleisöä keskustelemaan. Hyväksi havaittua konseptia haluttiin kokeilla myös Kansainvälisessä Mirjam Helin -laulukilpailussa. ”Tarkoitus oli, että varjoraati tekisi laulajan elämästä ymmärrettävämpää”, Marja-Leena Pétas taustoittaa. ”Halusimme osoittaa, että mielipiteet voivat olla tosi erilaisia, eikä kilpailussa ole oikeaa ja väärää, vain erilaisia näkemyksiä.”

Varjoraati 2014: Joonas Asikainen, Ann-Marie Heino, Jenni Lättilä, Petri Bäckström ja Juho Alakärppä.

Siksi varjoraadin jäsenet kirjoittivat erillisiä blogitekstejä tuoden esiin omia mielipiteitään ja omat ehdotuksensa palkintojärjestyksestä. Varjoraati oli koottu nuorista lauluammattilaisista: siinä toimivat sopraano Jenni Lättilä (puheenjohtaja), mezzosopraano Ann-Marie Heino, tenori Petri Bäckström, baritoni Joonas Asikainen ja lied-pianisti Juho Alakärppä.

”On tärkeää, että puhumme yleisölle ihmisten kielellä ja osoitamme, että laulamisesta voi keskustella ja esittää arvioita ilman erityissanastoakin, ihan vain kertomalla mistä pitää tai mikä ärsyttää”, painotti varjoraadin kuopus Joonas Asikainen.

Jenni Lättilä iloitsi blogin saamasta palautteesta. ”Saimme tosi paljon kommentteja Facebookissa ja käytävillä. Selvästi blogia luettiin paljon.”

Yleisradio teki tiivistä yhteistyötä varjoraadin kanssa, mikä oli myös Pétaksen alkuperäisenä toiveena. ”Tästä hatunosto Ylelle”, Lättilä kommentoi. ”Meitä käytettiin paljon esimerkiksi lähetysten kommentaattoreina. Varjoraati, Shoutbox ja Ylen yleisöäänestys selvästi aktivoivat yleisöä.”

Lättilän mukaan varjoraati pyrki toimimaan välittäjänä, joka sanallistaa kilpailun kulkua ymmärrettävästi kuvailemalla sekä kilpailusuorituksia että kertomalla muista teemoista, kuten laulajan valmistautumisesta, kilpailemisen taustoista ja tuomariston toiminnasta. ”Periaatteenamme oli antaa kollegiaalista, rakentavaa palautetta ja kuvailla kuuntelukokemuksiamme, ei ruotia virheitä tai pelkkiä tekniikka-asioita”, Lättilä kertoo. ”Tämä oli erittäin mielenkiintoinen luottamustehtävä, ja toivottavasti konsepti jatkuu!”

Välikilpailusta alkaen varjoraatiin liittyi myös brittiläinen oopperatoimittaja Yehuda Shapiro, joka toi blogiin kansainvälisen kriitikon näkökulmaa.

Teksti: Auli Särkiö
Kuvat: Heikki Tuuli