Aiemmissa kilpailuissa palkittujen laulajien myöhempiä vaiheita

Artikkeli on vuodelta 2009, tiedot päivitetty keväällä 2014.

Mirjam Helin -laulukilpailun ansiosta suomalainen yleisö on saanut ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua nuoreen kansainväliseen laulajakaartiin. Ulkomaisia musiikkilehtiä tai oopperatalojen ohjelmia myöhemmin selatessa silmiin osuukin usein laulukilpailujen yhteydessä tutuksi tulleita nimiä, sillä monet kärkisijoille yltäneistä laulajista ovat vakiinnuttaneet asemansa kansainvälisessä musiikkimaailmassa. Näihin laulajiin keskitytään tässä artikkelissa, vaikka on muistettava että suuri määrä vain alku- ja välieriin selviytyneistä laulajista on kasvanut tasokkaiksi laulun ammattilaisiksi.

1984

Ensimmäisen Helin-kilpailun leimallisin piirre oli kiinalaisten osanottajien korkea taso. Naisten sarjan voitti mezzosopraano Ning Liang, joka New Yorkin Juilliard-musiikkikoulussa suoritettujen kilpailun jälkeisten jatko-opintojen jälkeen kiinnitettiin vuonna 1989 Hampurin valtionoopperaan. Jatkossa seurasivat vierailut Milanon La Scalaan ja Wienin valtionoopperaan, joissa hän esiintyi ensimmäisenä kiinalaisena laulajana. Debyyttirooli Metropolitanissa vuonna 1993 oli Ruusuritarin Octavian. Viime vuosina Liang on esiintynyt sekä Hong Kongin että Vancouverin oopperoissa päätyönsä, Kiinan keskuskonservatorion laulunopettajan viran ohella.

Laulunopettajan virkaan on päätynyt myös miesten sarjan voittaja venäläinen baritoni Vladimir Chernov. Hän toimii tätä nykyä lauluprofessorina Kalifornian yliopistossa (UCLA) Los Angelesissa. Kilpailuvoittoa Helsingissä olivat edeltäneet lauluopinnot sekä Moskovan konservatoriossa että Milanon La Scalan oopperastudiossa. Ammatillista kokemustakin oli kertynyt kolmen vuoden työkokemuksen aikana Pietarin Mariinski-teatterissa. 80-luvun jälkipuoliskolla Chernov aloitti säännölliset vierailut läntisen maailman merkittävimpiin oopperataloihin. Metropolitanissa hän kuului ylikapellimestari James Levinen luottolaulajiin etenkin Giuseppe Verdin oopperoiden baritoniosissa. Levinen johtamissa Verdin oopperoiden kokonaislevytyksissä hän laulaa Rigoletton nimiosan lisäksi Don Carlosin Rodrigon, Millerin osan Luisa Millerissä ja Kreivi Lunan Trubaduurissa. Slaavilaista tunnevoimaansa venäläisbaritoni tuo vakuuttavasti esille ruhtinas Jeletskinä Valeri Gergijevin johtamassa Tshaikovskin Patarouvan levytyksessä.
Lisätietoa: 
www.vchernov.com

Kiinan uiguurialueelta kotoisin oleva sopraano Dilbér antoi oman panoksensa kiinalaisten laulajien menestykseen. Suomalaiselle yleisölle laulajatar on tullut vuosien mittaan hyvin tutuksi, sillä saatuaan vakinaisen kiinnityksen Suomen Kansallisoopperaan 90-luvun alussa hän hankki myös Suomen kansalaisuuden. Dilbérin kotikaupunki on viime vuosina ollut Malmö, josta hän matkaa eri puolille maailmaa niin konsertti- kuin oopperalaulajanakin. Huikean koloratuuritekniikan omistavan Dilbérin ohjelmistoon kuuluu sellaisia vaativia rooleja kuten Lucia di Lammermoor, Zerbinetta oopperassa Ariadne Naksos-saarella sekä Hoffmannin kertomusten Olympia.
 
Toisen palkinnon miesten sarjassa sai saksalainen baritoni Olaf Bär, joka teki vaikutuksen erityisesti saksalaisen liedin hienona tulkitsijana. Vain vuosi kilpailun jälkeen hänelle tarjoutui tilaisuus levyttää Robert Schumannin laulusarjat Dichterliebe ja Liederkreis op. 39. Jatkossa levylle on tallentunut mm. Franz Schubertin Die schöne Müllerin, Winterreise ja Schwanengesang. Vaikka saksalaisbaritonin vankka maine perustuu pääosin liedin esittämiseen, hänellä on myös laaja lyyrisen baritonin oopperaohjelmisto, jota hän on esittänyt mm. Dresdenin ja Wienin valtionoopperoissa, Covent Gardenissa ja Bayreuthissa.
 

1989

Myös toisessa Mirjam Helin -laulukilpailussa palkittuja osanottajia on noussut kansainvälisen laulumaailman huipulle. Ensimmäisenä heistä on mainittava saksalainen basso René Pape. Hän sai musiikillisen alkuopetuksen synnyinkaupunkinsa Dresdenin Kreuz-kuorossa ja ehti saada solistikiinnityksen Berliinin valtionoopperaan jo ennen Helin-kilpailua. Jatkossa saksalaisbassolle ovat tulleet tutuiksi kaikki merkittävimmät oopperatalot, kuten New Yorkin Metropolitan, jonka kantavia voimia hän on ollut jo toistakymmentä vuotta. Pape on mukana laulusolistina monissa konserttimusiikin ja oopperoiden levytyksissä, joiden kapellimestareita ovat mm. Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Colin Davis, Georg Solti ja Franz Welser-Möst.
Lisätietoa: www.renepape.com
 

Metropolitaniin saakka on yltänyt urallaan myös naisten sarjan voittanut unkarilainen sopraano Andrea Rost. Jo kilpailuvuotena 1989 hän sai kiinnityksen Budapestin valtionoopperan solistiksi. Kaksi vuotta myöhemmin alkoivat esiintymiset Wienin valtionoopperassa, rooleina mm. Figaron häiden Susanna, Lemmenjuoman Adina, La Traviatan Violetta ja Lucia di Lammermoor. Näitä samoja rooleja hän on laulanut menestyksellisesti Metropolitanissa, jossa debyytti tapahtui vuonna 1996. Yksi laulajattaren suosikkirooleista on ollut Rigoletton Gilda, jota hän on laulanut niin Budapestin ja Wienin valtionoopperoissa kuin New Yorkin Metropolitanissa.
Lisätietoa: www.andrearost.com

 
Miesten sarjan kakkonen oli salskeaääninen yhdysvaltalainen tenori Salvatore Champagne. 90-luvun alkupuoliskolla hänelle kertyi solistitehtäviä kymmenessä keskieurooppalaisissa oopperatalossa, joita olivat mm. Baijerin valtionooppera ja Zürichin ooppera. Yhdysvaltoihin paluun jälkeen hän on keskittynyt opetustyöhön ja toimii tätä nykyä lauluprofessorina pohjoisamerikkalaisessa Oberlinin kaupungissa.
 
Naisten sarjan toisen palkinnon samassa kilpailussa sai ruotsalainen mezzosopraano Charlotte Hellekant. Hän on ollut kysytty laulaja Atlantin molemmilla puolilla sekä konsertti- että oopperalavoilla. Hellekantin laaja ohjelmisto ulottuu barokista nykyoopperaan, jota edustaa mm. Ligetin Suuri makaaberi. Amandon osaa tässä oopperassa hän on laulanut Esa-Pekka Salosen johtamissa esityksissä Salzburgissa ja Pariisissa kuten myös teoksen kokonaislevytyksessä. Suomalaisella yleisöllä on hyvässä muistissa Turun filharmonisen orkesterin konsertti tammikuussa Helsingin Musiikkitalossa, jossa Hellekant tulkitsi Chaussonin Rakkauden ja meren runoelman.
 

1994

Kolmas Mirjam Helin -laulukilpailu oli pohjoismaisittain aiempia kisoja menestyksellisempi. Naisten sarjassa kolmen parhaan joukossa oli kaksi suomalaista ja yksi norjalainan osanottaja. Lisäksi ruotsalaisbaritoni sai miesten sarjan toisen palkinnon. Sopraano Kirsi Tiihoselle voittopalkinnon noutaminen ei ollut mikään uusi kokemus, sillä jo aiemmin hän oli voittanut Timo Mustakallio -kilpailun, Lappeenrannan laulukilpailun ja Rio de Janeiron kansainvälisen laulukilpailun. Palkintojen määrä kasvoi vielä vuonna -95, jolloin hän sai Cardiffin Singer of the World -kilpailussa palkinnon parhaasta lied-esityksestä. Tiihosen komean oopperauran huippuhetkiä ovat sittemmin olleet Verdin, Wagnerin ja Richard Straussin oopperoiden vaativat sopraanopääosat, joita hän on laulanut Suomen Kansallisoopperassa ja Savonlinnan oopperajuhlilla sekä eurooppalaisilla oopperanäyttämöillä mm. Milanossa, Berliinissä, Baselissa ja Kööpenhaminassa. 
 

Miesten sarjan voitti kiinalainen baritoni Chen-Ye Yuan. Muhkeaääninen laulaja menestyi monissa muissakin laulukilpailuissa. Merkittävin niistä oli Moskovan Tshaikovski-kilpailu ja siellä saavutettu ensimmäinen sija. Amerikkalaisesta Houstonin oopperatalosta on tullut vakituisen kiinnityksen ansiosta kiinalaisbaritonin kotinäyttämö. Muutoinkin hänen uransa on painottunut yhdysvaltalaisiin oopperataloihin.
 

Naisten sarjan kakkospalkinnon sai mezzosopraano Lilli Paasikivi. Toisin kuin monet Sibelius-Akatemiassa opiskelleet suomalaiskollegansa Paasikivi kävi hakemassa oppia laulamisen taidossa Tukholman ja Lontoon musiikkikorkeakouluista. Parhaillaan Paasikivi tekee samaa äänialaa edustavan Monica Groopin tavoin näyttävää kansainvälistä uraa ja työskentelee sellaisten aikamme merkittävimpien kapellimestareiden kuten Esa-Pekka Salosen, Mariss Jansonsin ja Simon Rattlen kanssa. Laulajattaren kalenteria täyttävät tätä nykyä monet esiintymiset suurten konserttiteosten laulusolistina sekä vuonna 2013 alkanut työ Suomen Kansallisoopperan taiteellisena johtajana.
Lisätietoa: www.lillipaasikivi.com
 
Miesten sarjan kakkonen oli ruotsalainen baritoni Karl-Magnus Fredriksson. Kilpailua seuranneena vuotena hän debytoi Tukholman kuninkaallisessa oopperassa, jonka solistikuntaan hän sai vakinaisen kiinnityksen vuonna -99. Tukholmalaisella kotinäyttämöllään hän on esittänyt monien oopperoiden baritonipäärooleja. Laulajan ilmeikkäästä tenoraalisesta baritoniäänessä löytyy tarvittaessa myös iskuvoimaa, jota tarvitaan Sibeliuksen Kullervo-sinfoniassa. Englantilaisen maestron Colin Davisin johtamassa Kullervon kokonaislevytyksessä vuodelta -96 Fredriksson laulaa Kullervon osan.
Lisätietoa: www.fredrikssonthesinger.com
 
Kahden suomalaisen laulajan jälkeen kolmannen palkinnon naisten sarjassa sai raikasääninen norjalainen sopraano Bodil Arnesen. Hänen uraansa vauhdittivat myös monet palkintosijat Norjassa ja Saksassa järjestetyissä laulukilpailuissa. Luettelo norjalaissopraanon ohjelmistoon kuuluvista teoksista painottuu oratorio- ja yksinlaulukirjallisuuteen oopperan jäädessä vähemmälle huomiolle. Konserttiesiintymisten ohella Arnesen on ollut myös kysytty levylaulaja, sillä omien soololevyjen ohella hän on mukana monien kuoro- ja orkesteriteosten laulusolistina.
Lisätietoa: www.bodilarnesen.com
 
Kaikki vuoden 1994 kilpailussa finaalin selviytyneet naislaulajat ovat vakiinnuttaneet paikkansa kansainvälisessä laulumaailmassa. Näin on tapahtunut myös neljännen palkinnon saaneelle puolalaiselle mezzosopraanolle Urszula Krygerille. Korvausta hieman epäonniselle finaaliosuudelleen Helsingissä laulajatar sai vielä samana vuonna 1994, jolloin hän voitti arvostetun ARD-kilpailun Münchenissä. Ensipalkinnot hän sai myös Varsovan Moniuszko-kilpailussa ja Hampurin Brahms-kilpailussa. Krygerin kansainvälinen oopperaura alkoi Rossinin Tuhkimon nimiosalla Dresdenin valtionoopperassa vuonna -96. Erityisen arvostettu hän on ollut Frédéric Chopinin laulujen tyylikkäänä ja hienovireisenä tulkitsijana. Chopinin lauluja hän esitti kansainvälisellä konserttikiertueella, jonka päätöskonsertti pidettiin Milanon La Scalassa. Chopinin lauluja hän on myös äänittänyt kokonaisen CD-levyn verran.
 

1999

Neljännessä Mirjam Helin -laulukilpailussa naisten sarjan voitti latvialainen mezzosopraano Elīna Garanča, joka edustaa tätä nykyä oopperamaailman terävintä kärkeä. Jo kilpailuvoittoa seuranneena vuonna hän sai kiinnityksen Frankfurtin oopperaan, josta siirtyi parin vuoden kuluttua Wienin valtionoopperan solistiksi. Metropolitanissa hän debytoi suurella menestyksellä vuonna 2008 roolinaan Sevillan parturin Rosina. Toukokuussa 2009 Garancan esittämää Rossinin Tuhkimon nimiosaa päästiin seuraamaan eri puolilla maailmaa, kun Metropolitanin esitys oli nähtävissä samaan aikaan lukuisissa elokuvateattereissa. Laulajattaren tämän vuoden ohjelmassa on konsertteja mm. Amsterdamin Concertgebouw’ssa ja Berliinin Philharmoniessa. Garančan laulutaiteessa yhdistyy onnekkaalla tavalla musikaalisuus, kaunissointinen ääni ja erinomainen laulutekniikka. Näitä ominaisuuksia voi ihastella laulajattaren kuudella omalla soololevyllä sekä mm. Bellinin Capuletit ja Montecchit -oopperan kokonaislevytyksessä, jossa hän sopraano Anna Netrebkon kanssa laulaa keskeiset pääroolit.
Lisätietoa: www.elinagaranca.com

 

Miesten sarjan ykköspalkinto samassa kilpailussa annettiin tasaisen varmaotteisesti esiintyneelle puolalaiselle baritonille Marcin Bronikowskille. Aiemmin puolalaisbaritoni oli osallistunut menestyksellisesti peräti yhdeksään laulukilpailuun. Hänen urastaan puhuttaessa voi käyttää tuttua ilmaisua "on esiintynyt lukuisilla merkittävillä oopperanäyttämöillä", joista voisi tässä mainita Lontoon Covent Gardenin ja Moskovan Bolshoi-teatterin.
Lisätietoa: http://marcin-bronikowski.art.pl
 
Ukrainalaisen sopraanon Olga Pasichnykin taidokkaita ja viimeisteltyjä esityksiä samassa kilpailussa tuomaristo arvosti siinä määrin, että palkitsi hänet toisella sijalla. Elīna Garančan tavoin myös Pasitshnyk on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen laulumaailman huipulla. Hän lienee Mirjam Helin -kilpailujen kaikista osanottajista eniten levyttänyt laulaja, jonka levytysten määrä nousee yli neljänkymmenen. Omien soololevyjen ohella häntä voi kuulla kuoroteosten solistina sekä oopperatehtävissä, kuten Donnan Annan osassa René Jacobsin johtamassa Don Giovannissa. Arvostettu saksalainen ooppera-lehti Opernwelt valitsi hänet vuoden 2005 oopperalaulajaksi Almirenan osasta Händelin oopperassa Rinaldo. Pasichnykin poikkeuksellisen laaja ohjelmisto ulottuu renessanssin ajan musiikista oman aikamme teoksiin.
Lisätietoa: www.olgapasichnyk.com
 
Miesten sarjan kolmannen palkinnon sai ruotsalainen baritoni Gabriel Suovanen, jonka syntyperä on vahvasti suomalainen. Tukholman oopperakoulun kasvattina oopperan maailma tuli hänelle tutuksi jo nuorella iällä. Ennen Mirjam Helin -kilpailua hän ehti jo olla vuoden verran Ruotsin radion nimikkosolisti. Oopperarooleja Suovanen on tähän mennessä esittänyt mm. Suomen Kansallisoopperassa ja Savonlinnan oopperajuhlilla sekä Tukholmassa, Oslossa, Kööpenhaminassa, Barcelonassa ja Berliinissä. Yleisön Suovanen on valloittanut lämminsointisella baritoniäänellään ja vahvalla eläytymisellään kulloinkin esitettävään musiikkiin.
 

2004

Naisten sarjan voittaja, kuubalainen sopraano Eglise Gutiérrez on valloittanut suomalaisen yleisön uudemman kerran laulaessaan Lucia di Lammermoorin vaativaa nimiosaa Savonlinnan oopperajuhlilla kahtena eri kesänä. Laulajattaren arvostuksesta kertoo myös valinta oopperajuhlien Vuoden taiteilijaksi 2009. Omimman alueensa hän on löytänyt bel canto -oopperoista, ja keskeisiä säveltäjiä hänen ohjelmistossaan ovatkin Bellini ja Donizetti. Uran nousevasta kaaresta kertovat esiintymiset mm. Madridissa, Firenzessä sekä Lontoon Covent Gardenissa, jossa roolina oli nimiosa Donizettin oopperassa Linda di Chamounix. Viime toukokuussa hän lauloi vaativan nimiroolin Jules Massenet’n Thaïsina Floridan Grand Operassa.
Lisätietoa: eglisegutierrez.net

 

Ennusmerkit hienosta kansainvälisestä urasta koskevat yhtä lailla miesten sarjan voittajaa, eteläkorealaista tenoria Woo-Kyung Kimiä. Oopperauraa ovat vauhdittaneet arvokkaat voittopalkinnot myös Belvedere-kilpailussa Wienissä, Francisco Viñas -kilpailussa Barcelonassa ja Operalia-kilpailussa Los Angelesissa. Korealaistenori on jo ehtinyt valloittaa vaativat oopperayleisöt Dresdenin valtionoopperassa, Covent Gardenissa ja Metropolitanissa. Kuluvalla kaudella Kim laulaa Baijerin valtionoopperassa La Bohémen Rodolfon ja Teatro San Carlossa Salomen Narrabothin roolin. Ura levylaulajanakin on käynnistynyt hyvin, sillä vuonna 2008 ilmestyneellä CD-äänitteellä hän laulaa sydämeen käyvällä tavalla kotimaansa laulumusiikkia.
 
Naisten sarjassa toisen palkinnon saanut venäläinen mezzosopraano Jekaterina Gubanova on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt esiintyä vaativissa tehtävissä monien nimekkäiden kapellimestarien, kuten Daniel Barenboimin, Valeri Gergijevin, Riccardo Mutin, Esa-Pekka Salosen ja Simon Rattlen johtamissa esityksissä. Metropolitanissa hän on laulanut Jelena Bezuhovan osan Prokofjevin oopperassa Sota ja rauha. Lähitulevaisuuden esiintymisiä ovat mm. Adalgisan rooli Bellinin Normassa sekä prinsessa Ebolin rooli Verdin Don Carlosissa.
Lisätietoa: www.mariinsky.ru/en/company/opera_guest/gubanova_ek
 
Hyvää nousua kansainvälisellä urallaan on tehnyt myös miesten sarjan kakkonen, komeaääninen turkkilainen basso Burak Bilgili. Hän täydensi kotimaassa aloitettuja lauluopintoja Yhdysvalloissa ja Italiassa. Helin-kilpailun ohella hän osallistui menestyksellisesti moniin muihinkin kilpailuihin ja nouti voittopalkinnot mm. Belvedere-kilpailussa Wienissä ja Alfredo Kraus -kilpailussa Las Palmasissa. Tätä nykyä turkkilaisbasso vierailee merkittävissä oopperataloissa eri puolilla maailmaa.
ebyyttirooli Metropolitanissa vuonna 2004 oli Don Giovannin Leporello. Bilgili on esiintynyt Savonlinnan oopperajuhlilla Carmenin Escamillona (2006), Bellinin Puritaaneissa Giorgio Valtonin osassa (2009) sekä Michelangelon roolissa La Fenicessä (2012). Lähitulevaisuudessa Bilkili laulaa Pekingin Esittävien taiteiden keskuksessa bassobaritoniroolit Jacques Offenbachin oopperassa Hoffmannin kertomukset.
Lisätietoa: www.burakbilgili.com
 

2009

Venäläissopraano Julia Lezhnevan ura oli jo hyvässä nousukiidossa ennen Kansainvälisen Mirjam Helin -laulukilpailun voittoa vuonna 2009, mutta sen jälkeen Lezhnevan pyrähdys maailman sopraanoelittiin oli väistämätön. Huomiota herättäneet esiintymiset vuonna 2010 Mozartin Suuressa c-mollimessussa ja Requiemissa sekä Classical Brit -palkintogaalassa Royal Albert Hallissa herkistivät sopraanolegenda Kiri te Kanawan julistamaan Lezhnevan virallisesti seuraajakseen. Lezhneva onkin lunastanut häneen kohdistuneet korkeat odotukset kiitettävästi.
Julia Lezhnevan läpäisevä, kirkas ja notkea ääni on kotiutunut erityisesti barokkiin sekä klassiseen ja varhaisromanttiseen bel canto -ohjelmistoon. Lezhneva on kuulunut tällä vuosikymmenellä Salzburgin festivaalin vakiovieraisiin, ja hän kiertää jatkuvasti Euroopan suurimpia konserttisaleja esiintymässä merkittävien kapellimestarien kanssa. Kuluvan vuoden kohokohtia ovat Esseniin, Amsterdamin Concertgebouw’hun, Luzerniin ja Baden-Badeniin suuntautunut kiertue I Barochisti -orkesterin kanssa Diego Fasolisin johdolla sekä mm. Helsingin Musiikkitalon ja Lissabonin Gulbenkianin kattanut kiertue Helsingin Barokkiorkesterin ja Aapo Häkkisen kanssa. Julia Lezhnevan levyt ovat olleet myynti- ja arvostelumenestyksiä ja ne ovat keränneet lukuisia arvostettuja palkintoja, kuten Diapason d’Orin ”Nuori taiteilja” -palkinnon sekä ECHO-palkinnon. 
Lisätietoa: julialezhneva.com
 

Korealainen bassobaritoni Kihwan Sim napsi kilpailumenestystä vielä voittoisan vuoden 2009 Kansainvälisen Mirjam Helin -laulukilpailun jälkeenkin. Toinen sija Neue Stimmen -kilpailussa Saksassa ja ykkössija Long-Thibaud-Crespin-kilpailussa Pariisissa vankistivat Simin asemaa ikäpolvensa lahjakkaimpiin kuuluvana bassobaritonina. Esiinnyttyään kotimaassaan Koreassa Don Giovannin Leporellona ja Händelin Agrippinan Pallantena Sim debytoi Euroopassa vuonna 2010 Figaron häiden nimiroolissa Darmstadtin oopperassa. Vuonna 2011 hän esiintyi Savonlinnan Oopperajuhlilla Don Giovannin Masettona. 

 

Teksti:
Veikko Ylikojola
Jaani Länsiö (voittajat 2009 ja päivitykset keväällä 2014)